دانشنامه ریاضی و کامپیوتر

سایت جامع در باب کتب و جزوات رشته های ریاضی و کامپیوتر با دانلود مستقیم.

ورود
عضویت




    • مطلبی یافت نشد.
    • مطلبی یافت نشد.
    • مطلبی یافت نشد.



فروشگاه سی شارپ
فروشگاه کدهای php
فروشگاه asp.net

عنوان مقاله :از فایل های خود محافظت کنید...

عنوان مقاله :

                       از فایل های خود محافظت کنید...

ویندوز XP
              ویندوز ویستا
                                ویندوز 7

ادامه مطلب>>> كليك!

::::::: ali001 :::::::


عنوان مقاله :از فایل های خود محافظت کنید...

در اهمیت کپی و پشتیبان گیری از فایل ها و پوشه ها جای هیچ گونه مبالغه ای وجود ندارد. تصور کنید به ناگهان با مشکل و اختلالی حاد روبرو گردید و هیچگونه پشتیبانی از محتویات آن در اختیار نداشته باشید. آنچه اتفاق می افتد احتمالا چیزی نیست مگر از دست رفتن مجموعه ای منوها، عکس ها و فایل های موسیقی که ممکن است بیش از ماه ها یا سال ها برای تهیه آن وقت صرف کرده باشید.

نمی توان منکر شد که فرآیند پشتیبان گیری کار خسته کننده ای است اما به غیر از پیکربندی اولیه این اقدام زیاد طول نمی کشد. بعلاوه ابزارهای پشتیبان گیری توکار ویندوز به گونه ای طراحی شده اند که اکثر کاربران به راحتی می توانند این فرآیند را به انجام برسانند. در این مقاله به شما می آموزیم که چگونه و از چه روشی در هر سه سیستم عامل XP ، ویستا و ویندوز 7 از فایل های خود با امنیت کامل محافظت به عمل آورید.



بازگشتی به گذشته

ابزارهای پشتیبان گیری به صورت بخشی از ویندوز قدمتی طولانی دارند و همچنانکه خواهیم دید به موازات انتشار متوالی سیستم عامل ان ها نیز از ساختاری تکامل تر (لزوماً همیشه بهتر) برخوردار گشته اند. نکته قابل ذکر آن است که در همه حالات احیاء و بازیابی فایل ها نیز توسط خود ابزار پشتیبان گیری صورت می گیرد (کافی است به دنبال دکمه یا لینکی با عنوان restore بگردید).



ویندوز XP

ابزار پشتیبان گیری طراحی شده در ویندوز XP، Windows Backup نام دارد که جالب است بدانید در برخی از حوزه ها از برنامه متناظر خود ویستا و ویندوز 7 بهتر عمل می کندو جهت استفاده از Windows Backup بایستی CD نصب ویندوز XP و یا نسخه حرفه ای ویندوز XP (XPProfessional) را در اختیار داشته باشید زیرا کاربران نسخه خانگی ویندوز برخلاف نسخه حرفه ای XP که Windows Backup به طور خودکار همراه آن نصب می گردد، بایستی این کار را خود به طور دستی از طریق سی دی ویندوز به انجام برسانند.

پس از آنکه سی دی ویندوز XP را در درون درایو قرار دادید بر روی آیکن آن در My Computer دوبار کلیک کنید. هنگامی که صفحه Welcome To Microsoft Windows XP بر روی صفحه ظاهر می شود بر روی لینک Perform Additional Tasks کلیک کنید بر روی Browse کلیک نموده و از طریق جستجوگر ویندوز به ترتیب مسیر پوشه های Value Add و Msft و Ntbackup را طی کنید. سطر انجام بر روی فایل 'ntbackup.msi' کلیک کرده و دستورات را جهت نصب Windows Backup دنبال نمائید. پس از خاتمه نصب برنامه می توانید آن را از مسیر :

StartàAll ProgramsàAccessoriesà System ToolsàBackup

اجرا نمائید.

برنامه Windows Backup به دو روش اجرا می شود. روش ویزارد و مد پیشرفته. روش ویزارد که روش پیش فرض نیز می باشد انتخاب بهتری برای افراد مبتدی محسوب می شود. بر روی Next کلیک کرده و پیغام ها را جهت پیکربندی گزینه های پشتیبان گیری دنبال نمائید.

اکنون شما بایستی فایل ها و پوشه های مورد نظر پشتیبان گیری و مکان مقصد ان ها را تعیین نمائید. مقصد می تواند پارتیشن دیگری بر روی همین هارد (توصیه نمی شود چرا که مصداق موقعیت قرار دادن تمام تخم مرغ ها در یک سبد می باشد) و یک درایو به اشتراک گذاشته شده بر روی شبکه و یا یک هارد دیسک اکسترنال باشد. همچنین Windows Backup این امکان را برای شما فراهم آورده تا اجرای خودکار فرآیند پشتیبان گیری را در شرایط و وضعیت زمانی مورد نظر خودتان پیکربندی نمائید بدین منظور در آخرین صفحه ویزارد بر روی دکمه Advanced کلیک کنید تا از طریق ویزارد دوم به صفحه When to Backup رهنمون گردید. بر روی گزینه Later کلیک و سپس دکمه Set Schedule را انتخاب نمائید. در کادر مکالمه Schedule Job میتوانید چگونگی و زمان اجرای خودکار فرآیند پشتیبان گیری را مشخص کنید.



ویندوز ویستا

نسخه Windows Backup ویستا محدودتر از نسخه همراه با XP است. در واقع امکان آنکه کاربر بتواند از فایل ها یا پوشه های مشخص در فرآیند پشتیبان گیری جلوگیری نماید در ویندوز ویستا وجود ندارد. اما در عوض از طریق قابلیت Backup and Restore Center ویستا می توانید براساس نوع و درایو قرارگیری از آن ها پشتیبان تهیه نمائید. (برای پیدا کردن این ویژگی وارد کنترل پنل شده و به قسمت Maintenance وارد شوید). در بخش Backup Files بر روی لینک 'Change Settings' کلیک کرده تا به کادر مکالمه "Backup Status and Configuration" دسترسی پیدا نمائید. اکنون با کلیک بر روی "Change Backup Settings" دستورات ویزارد را پیگیری نمائید.

با اینکه می توانید یک درایو را بطور کامل از اعمال فرآیند پشتیبان گیری خارج سازید اما تنها روش برای حذف فایل های مورد نظر خود از این فرآیند بر مبنای نوع فایل صورت می گیرد (یعنی به راحتی قادر خواهید بود به Backup and restore Center فرمان دهید به عنوان مثال از پشتیبان گیری فایل های "موسیقی" یا "ویدئویی" چشم پوشی کنید.)



ویندوز 7

در ویندوز 7 برای اجرای ابزار پشتیبان گیری Backup and Restore بایستی وارد کنترل پنل شده در زیر بخش System and Security بر روی لینک "Backup Your Computer" کلیک کنید. حال بر روی گزینه Setup Backup کلیک کرده و با پیروی از دستورات ویزارد گزینه ها و برنامه های کاری این ابزار را جهت پشتیبان گیری پیکربندی نمائید.

ویندوز 7 برخلاف ویستا علاوه بر اینکه از ویژگی بلوکه کردن فایل یا فایل های مورد نظر از فرآیند پشتیبان گیری برخوردار می باشد قادر است از فایل های درایو یا کامپیوتر شبکه نیز پشتیبان تهیه نماید. همچنین از طریق ابزار Backup and Restore ویندوز 7 می توانید از تمام محتویات دیسک خود پشتیبان گیری کنید. کافی است بر روی لینک "Create a System image" کلیک کرده و دستورات را دنبال نمائید.



سفارشی کردن تنظیمات

برای اینکه از ایمن ماندن محتویات کامپیوتر خود اطمینان خاطر حاصل کنید، ضروری است در اعمال فرآیند پشتیبان گیری از یک استراتژی موثر بهره بگیرید. مثلاً بسیاری از مردم به جای تمام محتویات هارددیسک کامپیوتر، تنها از فایل ها و پوشه های شخصی خود پشتیبان تهیه می کنند. گرچه این کار از نظر وقت و فضا بسیار به صرفه است اما چنانچه بعدها سیستم با مشکلی مواجه شده از کا بیفتد، تنها اطلاعات مشخص هستند که قابل بازیابی می باشند. حتی هر برنامه، ابزار و یا بازی که بر روی کامپیوترتان نصب کرده اید را بایستی مجدداً از طریق دیسک منبع و یا از اینترنت دانلود نمائید.

بنابراین برای دوری از هرگونه نگرانی عاقلانه است که هر ماه یا دو ماه یکبار از کلی سیستم و نیز هر هفته (و یا هر شب حتی) از فایل های شخصی خود پشتیبان گیری نمائید.



داخل کادر

از ویندوز 7 بیشتر بهره بگیرید

منظور از گزینه "از همه چیزی یک بکاپ تهیه کن" در ابزارهای پشتیبان گیری XP و ویندوز 7 در واقع تنها تمام سندها و فایل های سیستم است اما در صورتی که می خواهید به معنای واقعی از همه چیز کامپیوتر شامل فایل ها، برنامه های نصب شده و کپی ویندوز نسخه پشتیبان داشته باشید بایستی یک تصویر "image" از هارددیسک خود ایجاد کنید. این تصویر در حقیقت یک فایل شامل کپی تمام محتویات هارددیسک شما می باشد. بنابراین در صورت وقوع هرگونه اختلالی در سیستم می توانید توسط این فایل تمام چیزها را از جمله ویندوز را به حالت قبل بازگردانید. این کار به راحتی از طریق ویندوز 7 صورت می پذیرد، اما در نسخه های دیگر ویندوز نیاز به نرم افزار اضافی دارید.

 

:::::::: ali001 ::::::::

  • تحولات رایانه

  • 505

  • ali001

  • 0


ارسال نظر

سوال: به نظر شما اسب سفید رستم چه رنگی بود؟(فارسی بنویسید)
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

پروژه دانلود مقاله