دانشنامه ریاضی و کامپیوتر

سایت جامع در باب کتب و جزوات رشته های ریاضی و کامپیوتر با دانلود مستقیم.

ورود
عضویت




    • مطلبی یافت نشد.
    • مطلبی یافت نشد.
    • مطلبی یافت نشد.



فروشگاه سی شارپ
فروشگاه کدهای php
فروشگاه asp.net

ماوس نوری یا لیزری
ماوس نوری یا لیزری

ماوس‌های قدیمی را به‌خاطر دارید؟ از نظر ظاهری بسیاری از آنها شبیه موش هستند كه در بخش جلوی ماوس، دو كلید برای كلیك راست و كلیك چپ درنظر گرفته شده است. در میان این دو كلید نیز غلتكی وجود دارد كه می‌توانید با استفاده از آن عملیاتی همچون بزرگنمایی و كوچك‌نمایی یا اسكرول میان صفحات را به‌انجام برسانید.
زیر ماوس نیز گلوله‌ای وجود دارد كه به كمك آن، ماوس روی پد ماوس و نشانگر روی رایانه حركت می‌كند. امروزه نیز ماوس شكل و ظاهر همیشگی خود را حفظ كرده و تنها تفاوت آنها مربوط به گلوله‌ای است كه ماوس برای تعیین موقعیت خود روی صفحه از آن كمك می‌گرفت؛ یعنی این گلوله جای خود را به نور و لیزر داده است.
ماوس‌های نوری (Optic) و لیزری بوفور در بازار یافت می‌شود. گاهی اوقات از برخی ماوس‌های نوری به ‌اشتباه ماوس لیزری نام برده می‌شود، در صورتی‌كه ماوس لیزری با ماوس نوری متفاوت است.


آیا شما هم جزو آن دسته از كاربرانی هستید كه فكر می‌كنید زیر هر ماوسی كه یك نور قرمز رنگ مشاهده شود، آن ماوس لیزری است؟

بی‌سیم یا سیم‌دار؟

پیش از هر چیز بهتر است این نكته را یاد‌آور شویم كه ماوس نوری و لیزری هر دو توسط درگاه یو‌اس‌بی به رایانه متصل می‌شود و در هر دو حالت نیز این ماوس‌ها می‌تواند بی‌سیم یا سیم‌دار باشد.

پس اگر ماوسی بی‌سیم باشد دلیل بر لیزری یا نوری بودن آن نیست و همچنین لزومی ندارد یك ماوس لیزری، بی‌سیم باشد.

لیزر یا چراغ؟

همان‌طور كه می‌دانید، ماوس‌ها برای تعیین جهت حركت روی صفحه (پد) از یك دوربین كوچك كمك می‌گیرد.

این دوربین تصویری از صفحه زیر ماوس را تهیه و پس از حركت ماوس، تصویر جدید را با تصویر قبلی مقایسه كرده و به‌این ترتیب جهت حركت را مشخص و نشانگر ماوس را در همان جهت حركت می‌دهد.

یكی از مشكلاتی كه برای تهیه تصاویر در چنین شرایطی رخ می‌دهد این است كه صفحه زیر ماوس، تاریك است و برای رفع این مشكل ‌باید از یك منبع نور برای روشن‌كردن آن كمك گرفت.

این نور می‌تواند به دو روش تامین شود كه هریك از این روش‌ها موجب می‌شود تا نوع ماوس شما تغییر كند.

به‌عبارت دیگر چنانچه نور توسط یك چراغ LED تامین شود، ماوس نوری است و چنانچه از لیزر برای روشنایی زیر ماوس استفاده شود، ماوس لیزری است.

از كجا بفهمیم؟

حالا كه دلیل نوری و لیزری بودن ماوس‌ها را متوجه شدید شاید از خودتان بپرسید چطور باید تشخیص داد كه ماوس لیزری است یا نوری؟ پاسخ این پرسش بسیار ساده است. اگر توجه كرده باشید در بسیاری از ماوس‌های امروزی، یك نور قرمز از زیر ماوس قابل مشاهده است.

این نور، حاصل یك چراغ LED كوچك است كه زیر آن قرار گرفته است. به چنین ماوسی، نوری یا اپتیكال گفته می‌شود.

ماوس‌های لیزری برخلاف باور بسیاری از كاربران، هیچ نوری ندارند؛ به‌عبارت دیگر شما با مشاهده به زیر ماوس لیزری، نوری مشاهده نمی‌كنید چرا كه ماوس‌ لیزری از اشعه اینفرارد استفاده می‌كند كه با چشم انسان قابل مشاهده نیست. (برای مشاهده این اشعه می‌توانید از دوربین تلفن همراهتان به زیر ماوس نگاه كنید. نگاه‌كردن از دوربین دیجیتال موجب می‌شود تا اشعه اینفرارد نیز برای شما قابل مشاهده باشد) ** نقاط ضعف و قوت

حالا كه راه تشخیص این ماوس‌ها را نیز یاد گرفتید، ممكن است این پرسش برایتان پیش بیاید كه كدام‌یك بهتر است و هر یك چه ویژگی‌هایی دارد. در پاسخ به این پرسش می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

ماوس‌های نوری


نقاط قوت: ارزان بودن هزینه تولید، حساسیت كمتر نسبت به آسیب‌دیدگی، حركت راحت‌تر روی صفحات بزرگ به دلیل دقت پایین DPI و طول عمر طولانی لامپ LED مورد استفاده.
نقاط ضعف: دقت كمتر، برخوردار نبودن از كاركرد صحیح روی صفحات خیلی روشن یا خیلی تیره، ناتوانی در حركت‌های بسیار ریز و دقیق به‌دلیل دقت پایین DPI.

 

ماوس‌های لیزری


نقاط قوت: دقت بسیار بالا، قابلیت تشخیص حركت روی بسیاری از صفحات و حركت بسیار روان و دقیق به‌دلیل رزولوشن بسیار زیاد لیزر.
نقاط ضعف: گران‌قیمت، اشكال در تشخیص حركت روی سطوح شیشه‌ای شفاف، آسیب‌پذیری بیشتر و طول عمر كمتر نسبت به لامپ‌های LED.

توجه: امروزه فناوری‌های جدیدتری نیز همچون BluTrack (ارائه شده توسط مایكروسافت) روانه بازار شده‌ كه برخی از نقاط ضعف ماوس‌های پیشین در آنها رفع شده است. همچنین شركت Logitech ماوس‌هایی را طراحی كرده است كه براحتی روی سطوح شیشه‌ای حركت می‌كند و می‌توان از آنها استفاده كرد.

كدام را بخریم؟

در پایان چنانچه قصد دارید یك ماوس جدید بخرید و نمی‌دانید كدام ماوس برای شما مناسب‌تر است، پیشنهاد می‌كنیم انتخابتان را باتوجه به انتظارتان از ماوس انجام دهید.

به‌عنوان مثال چنانچه قصد دارید حركت‌های بسیار ریز و دقیقی را با استفاده از ماوس ‌انجام دهید، مطمئنا یك ماوس لیزری برای شما بهترین انتخاب است اما اگر به‌دنبال یك ماوس برای انجام كارهای روزمره با رایانه هستید، پیشنهاد می‌كنیم از ماوس نوری استفاده كنید؛ زیرا علاوه بر طول عمر بیشتر، قیمت ارزان‌تری هم دارد.


منبع:کلیک

  • خواندنی ها

  • 1010

  • mahdipc

  • 0


ارسال نظر

سوال: به نظر شما اسب سفید رستم چه رنگی بود؟(فارسی بنویسید)
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

پروژه دانلود مقاله